lunes, 1 de abril de 2013

Activitats de l'evolució



1r Exercici

Després de llegir un article de divulgació científica d’un diari, dos alumnes de batxillerat discuteixen sobre una de les dades que contenia l’article:
Joan: “Has vist el que diu l’article? El codi genètic del pollastre és comú en un 60 % al de l’ésser humà”.
Anna:  “L’article està equivocat: pollastres i humans compartim el 100% del codi genètic”. 


1) L’Anna té raó. Per què? 
2) L’extremitat anterior dels éssers humans i la dels pollastres tenen funcions i formes ben diferents. No obstant això, estan formades pels mateixos ossos i tenen el mateix origen embrionari. Expliqueu com s’anomena el tipus de relació que existeix entre aquests dos òrgans i quin és el seu significat evolutiu.









2n Exercici

Entre 1976 i 1978 un període d’intensa sequera a la illa de Daphne, a les illes Galápagos, va provocar una sobtada disminució del nombre d’individus de les poblacions del pinsà Geospiza fortis: de 751 ocells l’any 1976 es va passar a 90 l’any 1978. Diversos estudis van concloure que no tots els individus tenien la mateixa capacitat de supervivència. Això era degut a que s’havia establert una intensa competència per l’aliment: les provisions de llavors més petites i tendres s’esgotaven ràpidament i els ocells es veien obligats a consumir llavors més grans i dures.
Els gràfics següents mostren els resultats d’un dels estudis realitzats.



1-Useu la informació de l’enunciat per interpretar els gràfics i digueu si la situació és un cas de  selecció natural. Justifiqueu la resposta.

2-Indiqueu l’opció que és VERTADERA en cadascuna de les següents afirmacions. Tot seguit justifiqueu en el requadre la vostra elecció.

A. L’augment del gruix del bec és una conseqüència de:
a) la necessitat dels ocells per alimentar-se de llavors més grans i dures.
b) la combinació entre les exigències del medi i la diversitat present a les poblacions    d’ocells.
c) l’ús continuat del bec per trencar llavors que condueix a un enfortiment d’aquest òrgan.
d) mutacions que van donar-se perquè els ocells poguessin sobreviure.

B. La imatge següent mostra diverses formes del bec dels ocells, relacionades amb diferents maneres d’obtenir l’aliment.





a) Es tracta d’un exemple d’òrgans anàlegs: exerceixen idèntica funció.
b) Aquesta diversitat de formes del bec és una prova de la capacitat d’adaptació de les          espècies.
c) Són òrgans homòlegs, ja que fan la mateixa funció en espècies sense parentesc evolutiu.
d) Les imatges demostren que Lamarck tenia una mica de raó: la funció crea l’òrgan.




3r Exercici

La dentició dels felins està molt ben adaptada a l’alimentació carnívora. No obstant això, els felins són descendents de mamífers insectívors, amb una dentició diferent. Expliqueu el mecanisme evolutiu pel qual els felins han arribat a tenir la dentició actual segons Lamarck i segons Darwin, fent una comparativa. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario